Пропускате ли често закуската?

  • 132443gf
    Илиян Найденов

Отново ли пропуснахте закуската?

Може би защото закъснявате за работа или пък бързате да закарате детето на детска градина? Или просто си намирате извинения защото смятате, че едно кафе с цигара ви е достатъчно за да имате енергия за работа!

Звучи ми познато! Да, това е, което повечето от вас ми казват, когато ги попитам какво са закусвали днес! Толкова ли сме заети с другите неща в ежедневието си, че да забравим за най-важното – нашето здраве. Вярвате или не, но старата поговорка „Яжте закуска като цар, обяд като принц и вечеря като просяк“ не е казана случайно!

Може би нямаме време да имаме богата закуска на шведска маса, която е приготвена и ни очаква, но дори и едно здравословно ястие е достатъчно, било то приготвено за 2-3 минути. Тъй като нашето тяло не консумира нищо след вечеря, докато не се събудим на следващата сутрин, то е вече гладно. След събуждане вече сме изчерпали енергията от храната, погълната за вечеря, и имаме нужда да презаредим батериите, като се нахраним. В този случай чаша чай или кафе не са достатъчни, повярвайте ми!

Причини, поради които никога не трябва да пропускате закуска :

Нивата на кръвната захар са понижени а гликогеновите запаси са изчерпани, тоест имаме нужда да ги възобновим до нормалните им нива, а това става само чрез консумацията на храна!

В следствие на пропускането на закуска и тези ниски нива, за които ви казвам, започвате да имате нужда от нещо бързо (предимно вредна храна), преди организма да изпадне в хипогликемия (спадане на кръвната захар до критичен минимум) и тогава диетата отива по дяволите!

Опитвате се да се концентрирате и работите върху някаква важна работа, но тялото ви е като кола, която работи на празен резервоар за бензин. Вашият мозък отказва да набере скорост и концентрация, защото сте забравили да запасите горивото на тялото си.

Тъй като не сте закусили хормоналните нива също са спаднали и при това понижаване на хормона на щастието (серотонин) вие сте раздразнителни и кисели, а това се отразява и на околните.

Опитвате се да отслабнете от месеци, а кантара дори не помръдва надолу? Това е така, защото метаболизмът на тялото ви се забавя, вместо да се ускорява. Да останете гладни не означава да свалите килограми, а напротив – Гладът забавя метаболизма и изгаряте все по-малко мазнини!

Но, това не означава, че парче пица, баничка или друга бърза закуска ще ви свършат работа. Въпроса не опира до това да си кажете, щом трябва бърз метаболизъм за да се горят мазнини, значи ще ям каквото има под ръка!

Важно е храненето,което консумирате рано сутрин да може да ви зарежда с енергия за целия ден! Има много спекулации какво точно да консумираме след ставане, като някои теории са в полза на мазнините а други в полза на въглехидратите. Аз смятам,че е най-добре да имате смесица от храни, които съдържат въглехидрати, протеини, здравословни мазнини и фибри, а приготвянето на здравословна закуска, която има това съдържание, не е ракетна наука.

Ето няколко съвета, които смятам, че ще ви бъдат полезни :

Нямате време? Вземете един плод (ябълки, банани, круши и т.н.)

Лесно е да изпиете чаша мляко, дори ако сте закъснели.

Вземете препечена филийка от пълнозърнесто брашно и намажете с лек слой краве масло над 82% (или най-добре домашно приготвено) . Да, малко мазнини е добре за вас (ако това е правилният вид мазнини).

Планирайте напред – преди да отидете в банята, сложете едно яйце да се свари. Докато се върнете, то ще бъде готово.

Не купувайте пакетирани сокове, независимо от рекламите за витамини и хранене. Изцедете чаша пресен портокалов сок!

Яйцата са здравословно лечение под всякаква форма. Те не отнемат много време за готвене, така че бъркайте яйцата бързо, и ще са готови докато си препечете една-две филий пълнозърнест хляб.

Много ефективна и полезна закуска може да бъдат няколко лъжици овесени ядки накиснати в половин кофичка кисело мляко. Тяхната енергия ще ви накара да работите ефективно поне до обяд.

Плодов йогурт също е страхотна идея. Просто сложете любимите си плодове в миксера заедно с малко ниско кисело мляко и здравословна напитка ви е готова за две минути.

Сега спрете да си намирате извинения и направете страхотен старт на деня си!

Илиян Найденов, сертифициран фитнес инструктор от НСА

Comments

comments

Svobodno.bg

Материалът е написан от екип на Svobodno.bg.

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *